به گزارش چهره جهرم ، چند روز گذشته امور پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری جهرم در اطلاعیه اعلام کرد: نصب هرگونه تابلو یا گذاشتن اجناس در مسیر و حریم معابر و همچنین نصب تور و سایبان روی پیاده رو مطابق تبصره ۱ بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها سد معبر محسوب می شود، در صورت مشاهده راسا توسط شهرداری جمع آوری می گردد.

📌این اقدام و اطلاعیه از سوی شهرداری جهرم در جای خود قابل تقدیر بوده اما متاسفانه در این اطلاعیه هیچ اشاره ای به سد معبر ساختمانی و ریختن مصالح و نخاله های ساختمانی در پیاده رو و خیابان اشاره نشده است.

🔹در حالی که سد معبر ساختمانی و ریختن مصالح و نخاله های ساختمانی، گاها راه پیاده رو و قسمتی از خیابان را کاملا مسدود می کند.

🔹طبیعتا پیاده رو جز یکی از حقوق شهروندی است و معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان بوده و کسی حق ندارد تحت هر شرایطی مخصوصاً با ریختن مصالح و نخاله ساختمانی آن را مسدود کند.

📍به عنوان نمونه و بارز، در تصویر ریختن نخاله و مصالح ساختمانی در پیاده رو و قسمتی از خیابان گاج (جنب میدان تره و بار) مشاهده می کنید که به گفته اهالی بیش از یک سال است که پیاده رو و خیابان در چنین وضعیتی است و کسی برخورد قانونی و قاطع با مالک نمی کند.

🔗فصل ششم «قانون شهرداری»، به وظایف این نهاد اجرایی اختصاص دارد. طبق تبصره یک ماده ۵۵ این قانون، «سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز [از] آن ها و میدان‌ها ، پارک‌ها و باغ‌های عمومی، برای کسب یا سکنا یا هر عنوان دیگری، ممنوع است.» بنابراین، تردیدی نیست که ریختن نخاله‌های ساختمانی و مسدود کردن معابر شهری، اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود. در ادامه تبصره یک ماده ۵۵ می‌خوانیم:«شهرداری مکلف است از آن(سد معبر) جلوگیری و [برای] رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور، به وسیله مأمورین خود، رأساً اقدام کند.»

🔸قانوناً، شهرداری‌ها موظفند برای رفع هر نوع سد معبری اقدام کنند. پس، این حق شهروندان‌ است که در صورت مشاهده چنین وضعیتی، ضمن تماس با شهرداری، درخواست کنند برای رفع سد معبر اقدام شود؛ ولو این‌که سد معبر ناشی از ریختن نخاله‌های ساختمانی همسایه‌ای محترم در پیاده رو و معابر عمومی شهر باشد.

 

 

کلید واژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :